Yıl:2 Dönem:2 Sayı:2/14

       

     
  İT DALAŞINA HOŞGELDİNİZ

UĞUR AKÇA



Paramparça Aşklar ve Köpekler'de perdeye düşen bir köpek... Her köpek gibi gözlerinin içine baktığınızda bunu bir saldırı olarak algılıyor ve hırlıyor size. Siz perdeden gözlerinizi alamadığınız için ister istemez bu it dalaşına girmiş oluyorsunuz ve filmi bir "insan" olarak izleyemiyorsunuz!

Bu sene 30'dan fazla ödül alan bu "vahşi köpek"in kamerası sahibinin yanında dolaşan bir köpek gibi. Siz de bir köpek gibi olayları takip etmek zorunda kalıyorsunuz. Perdedeki köpekler bize hiç yabancı değil, kim yemek verirse onun yanında dolaşıyor, nerede daha iyi bir yiyecek varsa oraya sığınıyor, yiyeceğini elde etmek için, varlığını sürdürmek için kavga ediyor... Bu yüzden ihanetlere açık, aşağılanmaya karşı duyarsız ve acımasız...

Her ne kadar filmde üç ayrı öykü olsa da filmin zaman, mekan ve kişileri teke indiren bir anlatımı var. Kahramanların kişilik özellikleri birbirine o kadar yakın ki filmdeki kahramanların yeri değişse bile olayların aynı şekilde gelişebileceğinden emin olabiliyorsunuz. Tüm olay tek bir şehirde geçiyor ve şehrin ayrı mekanlarında yaşayan farklı sınıflarındaki insanların yaşamı bir kavşakta kesişiyor. Üç ayrı öykünün gelişimi aynı zamanda oluyor.

Bu eşzamanlılık, eş mekanlılık, eş kişiliklilikten oluşan filmin evreninde -yaşadığımız evren gibi- içindeki en küçük etkinin tepkisi tüm evrene yayılıyor ve sonunda etki tepki merkezine geri dönüyor.

"Eğer parkelerdeki deliği büyütürsek fareler dışarı çıkar." diyerek her gün görmezden geldiğimiz insanların bize ne kadar yakın olduğunu; "SAHİPLER köpeklerine benzer." diyerek her gün düşünsel ya da fiili olarak nasıl it dalaşı yaptığımızı fark ettiriyor.

İki saatten fazla bir sürede Tanrı'nın aslında bizim bulanık görmemizi istemediğini; gözlerimiz bozuksa, kırık bir gözlükle dahi olsa görmemiz gereken şeyler olduğunu anlatıyor.

Amores Perros, yeniden insan olarak yaşamamız gerektiğini fısıldıyor.
 

Geri Anasayfa



ANASAYFA | KÜNYE | EDEBİYAT | SİNEMA | MÜZİK | KİTAP | ARŞİV