Yıl:3 Dönem:2 Sayı:9/21

       

     
  NECDET YAŞAR

1930 yılında Gaziantep Nizip'te doğdu. İ. Ü. İktisat Fakültesi'nden mezun olan sanatçı, 1953-1980 yılları arasında TRT İstanbul Radyosu, 1958-1976 yılları arasında da İstanbul Belediye Konservatuarı İcra Heyeti'nde tanbur sanatçısı olarak görev yaptı. 1976-1983 yılları arasında ise Kültür Bakanlığı Devlet Klasik Türk Müziği Korosu'nda tanbur çaldı ve sanat kurulu üyeliğinde bulundu.

1972-1973 ve 1980-1981 akademik yıllarında Washington Üniversitesi Etnomüzikoloji Bölümü'nde misafir sanatçı öğretmen olarak çalıştı. Ayrıca yine A.B.D (Colombia Üniversitesi), Kanada (Toronto Üniversitesi), Güney Kore (Seul), Hong Hong, İngiltere (Durham Üniversitesi) gibi eğitim kurumlarında düzenlenen uluslararası müzikoloji kongrelerine davet edilerek, Türk Musikisini temsil etti. Avrupa'nın; Almanya, İtalya, Fransa, İngiltere, Belçika, Hollanda, İsviçre, Finlandiya gibi pek çok ülkedeki sanat merkezinde ve ABD, Kanada, Toronto, New York, Harward, Chicago, Stanford, Washington gibi büyük üniversiteler başta olmak üzere birçok üniversitede katılmış olduğu müzik kongrelerinin yanı sıra Türk Musikisini tanıtım konserleri de verdi. Tanburi Cemil Bey'in üslubu, sanatı ve taksimleri üzerine araştırmalar yapmıştır. Mesut Cemil yönetimindeki İcra Heyeti'nde tanbur sanatçısı olarak yer almıştır. Türk Musikisinin "makam sistemini" ifadede uzmanlaşmış ve "taksim" formundaki üstün başarısını kabul ettirmiş sayılı icracılardandır. Türk Musikisinde unutulmaya yüz tutmuş ve icrası güç olan birçok makamları da dikkatle incelemiş ve bunları başarıyla sergileyen profesyonel bir icracı olarak kabul edilmiştir. 1996 yılında kurucusu ve Genel Sanat Yönetmeni olduğu Kültür Bakanlığı İstanbul Devlet Türk Müziği Topluluğu'ndan emekli olmuş, halen müzik çalışmalarını sürdürmektedir.

Tanburi Cemil Bey ve Mesut Cemil ekolünün son halkası olan Tanburi Necdet Yaşar, eski musiki lisanımızı ve 'nadide' makamları harfiyen bilen, bilmenin yanında onu dinlemekten ve çalmaktan fazlasıyla haz alan bir musikişinasımız. Son yarım asra damgasını vurarak, ustalarından öğrendiği üstün saz bilgisi ve tekniği ile genç kuşağı etkileyen, İstanbul beyefendisi kişiliği ve tavırları ile hemen herkesin takdir ettiği bir isimdir.

Necdet Yaşar'ın sazı sevmesinde ilk ilham kaynağı Aşık Veysel'dir. Çocukluktan itibaren büyük ozana özenerek saz çalmaya başlayan sanatçı, lise yıllarında iyi bir bağlamacı haline gelmiştir. Üniversiteyi okumak için geldiği İstanbul'da Mesut Cemil'in tanburunu dinlemiş ve bu saza gönül vermiştir. Sonradan dinlediği Tanburi Cemil Bey'in taş plakları onu tanbur sevdalısı haline getirmiştir. Her geçen gün biraz daha etkilendiği, 'Kulağından başlayıp gönlüne doğru derinleşerek yoğunlaşan bir duyma ve anlama merakıyla sokulduğu borulu gramofondan çıkan büyülü sesler', onu musiki okyanusuna sürüklemiştir.

Başta Mesut Cemil olmak üzere Münir Nureddin Selçuk, Yesari Asım Arsoy, Şerif Muhittin Targan ve Niyazi Sayın gibi musikimizin birçok ustalarının da yer aldığı musiki meclislerinin değişmez tanburilerinden olan Necdet Yaşar, kaybolmaya yüz tutmuş klasik musiki zevkini yeniden sevdiren isimlerin başında gelmektedir. Yüzlerce konservatuar öğrencisinin örnek aldığı bir sanatçı olarak tanbur geleneğinin devamını sağlayan, ayrıca yurtdışında bir çok kez müzik kongrelerine katılan Necdet Yaşar, Türk Musikisinin felsefesi üzerinde görüş ve düşüncelerini, yeni kuşaklara aktarmaya devam etmektedir.
 

Geri Anasayfa



ANASAYFA | KÜNYE | EDEBİYAT | SİNEMA | MÜZİK | KİTAP | ARŞİV