Yıl:2 Dönem:2 Sayı:3/15

       

     
  JOE HENDERSON'UN YAŞAM HİKAYESİ*

Joseph A. Henderson, 24 Nisan 1937 yılında Ohio'nun Lima şehrinde dünyaya geldi. Müziğe davul çalarak başlayan Henderson, 13 yaşında tenor saksofona geçti. 1950'lilerin sonunda Kentucky State College ve Wayne University'de yüksek öğrenimini tamamladı. Sınıf arkadaşları arasında Curtis Fuller ve Yusuf Latif de vardı. Okulu bitirdikten sonra Detroit'e yerleşti ve aralarında Sonny Stitt'in de bulunduğu yerel müzisyenlerle çalışmaya başladı.

Joe Henderson, "jazz"ın arayışlarla dolu olduğu 1960'larda bebop trompetçisi Kenny Dorham ile yaptığı çalışmalarla tanındı. Dorham, onun Blue Note plak şirketiyle kontrat imzalamasına ön ayak oldu. Henderson, Blue Note adına hem lider hem de eşlikçi olarak aralarında klasikleşmiş "In'n Out"un da bulunduğu bir çok kayıtta yer aldı. Donald Byrd, Bud Powell, Kenny Clarke, Lee Mogan (The Sidewinder), Herbie Hancock ve Horace Silver (Song For My Father) gibi sanatçıların en önemli çalışmalarında yer aldı.

1970'lerin başında San Fransisco'ya yerleşti ve müzikal açıdan durgun bir döneme girdi. Bu yıllarda Freddie hubbard ve jazz rock grubu Blood, Sweat and Tears ile çeşitli çalışmalar yaptı. Doksanlı yıllar Henderson'un kariyerindeki son ve kesin yükseliş dönemi oldu. Verve şirketi ile kontrat imzalayan sanatçı, Milles Davis, Billy Strayhorn gibi sanatçıların adına yapılan tribüte albümleriyle büyük başarı elde etti. 1991 yılında Billy Strayhorn'a saygı amacıyla çıkardığı Lush Life albümü son 11 yılda kendi adına çıkardığı ilk albüm oldu ve bu durumu "anlatacak yeni bir şey bulamadığım için bu kadar zaman bekledim" diyerek açıkladı. Henderson bu albümü ile de ilk Grammy ödülünü kazandı. Diğer iki Grammy'yi de yine aynı türde olan Milles Davis anısına çıkan "So Near So Far" ve Jobim için kaydedilen "Double Rainbow" adlı albümlerle elde etti. Gene de Henderson'un 30 yıldır yaptığı işten dolayı ancak 55 yaşında ödüllendirilmesi müzik endüstrisinin ayıbı olmasa da miyopluğu olarak kabul edilebilir.

Amerika'da yeni "keşfedilmesine" rağmen, Henderson çok iyi tanınmaktaydı. Amerikan müzik medyasında yer alan "Joe Henderson'un dönüşü" gibi başlıklar Avrupalı jazz eleştirmenlerine şaka gibi geliyordu. Henderson, Avrupalı jazz dinleyicilerini biraz daha rafine bulduğunu da bir röportajında itiraf etmişti.

Joe Henderson, tenor saksafonda Coltrane'in shees of sound tarzı ile, Sonny Rollins kesik doğaçlamaları arasında mekik dokuyan özgün üslubu ve Recordame, Tetragon ve Isotope gibi besteleriyle jazz dünyasında hatırlanacaktır.

--------------------

* Bu makale Jazz dergisinin Ekim-Kasım-Aralık sayısında Victor Bensusan'ın, Joe Henderson'un Temmuz başında 64 yaşında hayata vedası üzerine yazdığı derlemenin tam metnidir.
 

Geri Anasayfa



ANASAYFA | KÜNYE | EDEBİYAT | SİNEMA | MÜZİK | KİTAP | ARŞİV